Moda na minimalizm, moda na odpowiedzialność

Lifestyle

Czas pandemii to dla wielu osób czas przemyśleń, weryfikacji priorytetów życiowych i w rezultacie zmiana postawy. Jednym z obszarów, w jakich dokonała się zmiana, jest moda i nasze podejście do niej. Można powiedzieć, że nastała moda na odpowiedzialność.

11 czerwca 2021

1
Moda na minimalizm, moda na odpowiedzialność

Podczas pandemii w 2020 roku zauważyliśmy, że w wielu miastach niebo stało się bardziej niebieskie, a woda w weneckich kanałach przejrzysta. Nasze myślenie ewoluowało. Z postawy konsumpcyjnej przechodzimy na postawę świadomą i proekologiczną. Tego typu zmiany dokonywały się już od jakiegoś czasu, zwłaszcza wśród zagranicznych marek z branży fashion, a w czasie pandemii nabrały tempa. 

Trend: etyczna moda 

Coraz więcej światowych brandów kultywuje filozofię zamkniętego obiegu produktów i upcykling, wspomnieć choćby Gucci, Levi’s czy Zalando, które w zeszłym roku zapowiedziały rozwój kategorii vintage, czyli produktów z drugiej ręki. Marki odkupują od klientów używane ubrania i sprzedają je w swoich second handach. Popularność zyskują również platformy sprzedażowe, takie jak www.vinted.pl czy oferujące używane produkty luksusowych marek   www.vestiairecollective.com. Postawa światowych marek nie dziwi, przemysł odzieżowy jest przecież najbardziej szkodliwym dla środowiska tuż po przemyśle paliwowym i coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę.

 

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 

Post udostępniony przez Vestiaire Collective (@vestiaireco)

 


Również nasza marka nie pozostała w tyle. W poprzednich sezonach oferowaliśmy produkty powstałe z pełnowartościowych skrawków skóry, jakie pozostały po produkcji toreb: portfele i breloki na klucze. W roku pandemii poszerzyliśmy naszą ofertę o torebkę-portfel, małą torebkę z odpinanym paskiemklasyczną nerkę czy etui na telefony. Jeszcze lepiej i pełniej wykorzystujemy materiały, które inaczej trafiłyby na zmarnowanie. Warto również dodać, że wszystkie nasze produkty szyjemy ze skóry wyprawianej ekologicznymi garbnikami pochodzenia naturalnego. Szyjemy zgodnie z obserwowanym popytem. Nie produkujemy na zapas. Możemy sobie na to pozwolić, ponieważ jesteśmy lokalną manufakturą z Nowego Sącza.

Trend: komfort i minimalizm 

Podczas pandemii zaczęliśmy zdawać sobie sprawę z tego, że posiadamy za dużo przedmiotów, za dużo śmieci produkujemy, kupując rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujemy. Praca zdalna, więcej czasu na przemyślenia i zredukowana do minimum możliwość wyjścia na zakupy sprzyjały podejmowaniu świadomych, a nie kompulsywnych decyzji zakupowych, co doprowadziło do zmiany podejścia do dóbr. Doszliśmy do wniosku, że mniej znaczy więcej i że warto zapłacić drożej za wysokiej jakości produkt, którego nie będziemy musieli zamienić na inny po jednym sezonie noszenia czy użytkowania. Zaczynamy więc zwracać uwagę na materiały, z jakich powstał, a także na jakość wykończenia i pochodzenie surowców, oraz na to, czy firma bądź marka wyznaje filozofię odpowiedzialnego biznesu. Stawiamy na rzeczy wygodne, ergonomiczne i funkcjonalne, bardziej niż dotychczas cenimy sobie minimalizm. Wiele marek modowych szybko dostosowało się do nowej rzeczywistości i do swoich eleganckich kolekcji włączyło dresy czy ubrania z prostych, wygodnych tkanin. Inne zaczęły szyć maseczki. 

 

 

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 

Post udostępniony przez ADAM BARON (@adambaron_)

 

Również i my w ciągu ostatniego roku przewartościowaliśmy naszą ofertę produktową. Ze względu na home office i zmianę stylu życia naszych klientów, do Aware CollectionVerity Collection oraz SLOWBAG Collection włączyliśmy produkty bardziej pożądane niż biznesowe teczki i luksusowe torebki. Są nimi wspomniane wyżej funkcjonalne, casualowe dodatki do noszenia na co dzień: skórzana nerka Verity waist bag torebka-portfel Verity Purse bag oraz etui na telefon SLOW Case. Sprawdzają się podczas długich spacerów, biegania i wycieczek za miasto. Są wygodne, funkcjonalne, a jednocześnie to wciąż te same luksusowe produkty ADAM BARON, z najlepszych skór pochodzących z garbarni włoskich mistrzów, szyte w Polsce. 

Jak kupować odpowiedzialnie?

1. Najpierw zadajmy sobie pytanie: Czy naprawdę tego potrzebuję? Czy przedmiot mojego pożądania jest użyteczny czy tylko efektownie wygląda? Czy posłuży mi przez dłuższy okres i czy zdążę się z nim zaprzyjaźnić?

 

2. Kupujmy u lokalnych bądź polskich producentów. Wspierajmy lokalny biznes i polską gospodarkę. Ograniczmy emisję spalin wynikającą z konieczności sprowadzania towarów z zagranicy.

 

3. Kupujmy produkty marek odpowiedzialnych społecznie. Zwracajmy uwagę na misję i wartości firmy, podejście do produkcji oraz pracowników, zaangażowanie w sprawy ekologii i lokalnej społeczności. Luksusowa metka nie gwarantuje etycznej produkcji. Sprawdzajmy, pytajmy, domagajmy się transparencji. Zweryfikujmy swoje ulubione marki, poznajmy nowe i wybierzmy te sprawdzone, na lata.